We kunnen niet meer om ze heen, de social influencers van tegenwoordig. Social Influencers spelen een grote rol in de huidige maatschappij. Met hun grote bereik op Social media zoals YouTube, Instagram en Facebook en vaak vele volgers zijn ze een ideaal middel om in te zetten voor marketing en communicatie doeleinden. Beauty, fashion, lifestyle, gaming, muziek, entertainment en reizen zijn enkele onderwerpen waarvoor deze social influencers inzetbaar zijn.
Het fenomeen “influencer” bestaat eigenlijk al eeuwen. Een influencer is iemand, die ervoor zorgt dat een bepaald product bekendheid krijgt bij het grote publiek. Voor de tijd van radio, televisie, websites en social media gebeurde dit niet eens zo zeer met opzet, maar bestond het weldegelijk. Wanneer een populaire Koningin een bepaald soort jurk droeg tijdens een feest waar veel andere dames kwamen, wilde al deze dames voor het volgende bal zo’n soortgelijk exemplaar. In principe was zo’n populaire koningin dus al een soort van influencer, alleen werd zij nog niet door de ontwerper betaald om dit ook daadwerkelijk te zijn.
Social influencers een nieuwe vorm van reclame maken
Vanaf 1967 kwamen de allereerste reclames op radio en televisie. Vanaf dat moment is de media ook met opzet gebruik gaan maken van influencers. Want als een bekende acteur een bepaald kledingstuk draagt dan zal het wel mode zijn. Of wanneer een bekende pop artiest een bepaalde frisdrank drinkt dan zal deze wel ontzettend lekker zijn. Van oudsher kijken mensen nu eenmaal op tegen bekende persoonlijkheden. De reclame wereld maakt daar op een hele slimme en simpele manier gebruik van. Wil je een artikel of product onder de mensen brengen, zorg voor een commercial met een bekend persoon.
Welke social media is er allemaal en waar vind ik mijn Social influencer
In 2004 werd Facebook gelanceerd, in 2005 YouTube en in 2010 Instagram. Naast deze social media kanalen, zijn er natuurlijk nog veel meer zoals Twitter, Pinterest, LinkedIn, Snapchat, TikTok etc…
Voor iedere leeftijdscategorie, merk of bedrijf is er wel een geschikt social media kanaal te vinden.
Ieder social media kanaal heeft een bepaald soort volgers. De kunst is te ontdekken welk social media kanaal voor jouw product het beste is. Belangrijkste vraag is welke doelgroep je probeert te bereiken. Zo is LinkedIn er voor de zakelijke markt, Facebook voor de doelgroep boven de 30 en op Instagram, Snapchat en TikTok zijn veel jongeren te vinden. Heb je jouw geschikte social media kanaal gevonden, dan kun je opzoek naar een geschikte influencer.
Social Influecer inhuren om jouw merk of product te promoten?
Als jij een artikel, product of merk hebt dat wel wat meer bekendheid mag krijgen, dan zijn social influencers perfect om hieraan meer bekendheid te geven. Vooral bekende influencers hebben een groot bereik. Bijna iedere social influencer richt zich op één onderwerp. Denk hierbij aan koken, reizen, gamen, beauty enz… Je moet dus goed bepalen binnen welke categorie jouw product het beste tot zijn recht komt. Waar zitten de meeste volgers die jouw product wel zouden willen leren kennen? Hier moet je dus echt even goed induiken, of de vraag bij ons neerleggen. Naast een categorie en naam moet je ook het aantal volgers van een social influencer onder de loep nemen. Want de social influencer kan nog zo leuk zijn, als hij of zij maar 1000 volgers heeft, dan komt jouw product niet bij heel veel mensen terecht. Ook moet je bekijken wat voor budget wil je uittrekken om een social influencer in te zetten ter promotie van jouw product? Hoe meer volgers op social media, hoe hoger de prijs zal zijn.
Social Influencer anno 2020 een echt beroep
Social Influencer zijn is tegenwoordig een echt beroep! Het is dan ook niet zo dat een social influencer gratis of voor weinig jouw product zal promoten. Voor het promoten van een item liggen ook geen prijzen op tafel. Alle prijzen worden op maat gemaakt. Het ligt er ook maar net aan wat je wil dat de social influencer allemaal doet om jouw product te promoten. Moet er een vlog over gemaakt worden? Of alleen een nieuwsberichtje op de pagina van de influencer? Of wil je dat een influencer het gezicht wordt van jouw product? Er is ontzettend veel mogelijk. Overweeg je om een social influencer in te zetten, dan kun je het beste contact opnemen met ons.