Biografie van Re-Play

Feitelijk begint de geschiedenis van het Rotterdamse Re-Play 14 jaar geleden. In 1992 maakt de toen piepjonge groep naam in de Soundmixshow met een imitatie van The Passadenas. In de tijd die daarop volgt experimenteert de groep nog met Engelstalige opnamen maar halverwege de jaren negentig neemt de groep een ingrijpende beslissing. Alwin: ‘Tijdens een tour in Gran Canaria hoorden we liedjes van Toni Braxton en Boyz II Men in het Spaans. Als reactie daarop gingen we aanvankelijk als grap onze liedjes in het Nederlands zingen. Dat was een grote uitdaging want hoe breng je de soul die je kent in het Engels over in je eigen taal? Vanwege de directe verstaanbaarheid werd het zo sterk dat we op zeker moment definitief besloten in het Nederlands op te gaan nemen.’ En daar begint dit verhaal dan echt. Een eerste single Ik Denk Aan Jou betekent nog een voorzichtige start maar Ala Day (Ik Leef Alleen Voor Jou) vormt de eerste echte klapper. Het wordt een top 10 hit en vanaf dat moment is de groep niet meer te stoppen. Hoewel de radiostations nogal moeten wennen aan de bijzonder hoogwaardige Nederlandstalige r&b weten TMF en The Box de groep meteen te vinden. Net als het concertpubliek. Met het succes van Ala Day (Ik Leef Alleen Voor Jou) verschijnt het debuutalbum ‘Re-Play’, dan nog voor het onafhankelijke Rhythm Records. De productie en arrangementen worden met name verzorgd door Rutger Kroese en Mitchell Kroon. Het is een opzienbarende plaat, vol perfect gezongen Nederlandstalige soul en r&b met een sterke pop-potentie. Het is tot dan toe enig in zijn soort. De singles en het album leveren de groep hun eerste awards op voor beste Nederlandse r&b groep.

Re-Play trekt met dit verfrissende Nederlandstalige repertoire ook volop de aandacht van andere vaderlandse artiesten, met name de Amsterdamse zanger Gordon, die hard op weg is zijn loopbaan een wat serieuzere wending te geven. Hij vraagt hen om samen een duet te doen en de groep stelt voor om maar eens een liedje aan te leveren en het daar van af te laten hangen. Hun eerste samenwerking Never Nooit Meer wordt meteen een groot succes wat zowel Gordon als Re-Play bij een heel nieuw publiek onder de aandacht brengt. De groep krijgt weer eens de kans om internationaal te touren en zo belanden ze opnieuw in Gran Canaria waar Re-Play eerder in hun bestaan ook al furore maakte.

Inmiddels is het tijd geworden voor een tweede album, en dat verschijnt in 2000 onder de titel ‘Schaakmat’. Dit is Re-Play’s eerste plaat voor Columbia/Sony die met Kom Dan Maar Bij Mij en de grandioze ballad Over nog een tweetal zeer geliefde, populaire tracks oplevert. De groepsleden dragen voor deze plaat veel eigen teksten aan en steken er zoveel mogelijk tijd in om de opnamen zo compleet mogelijk te krijgen.

De productie is in handen van Nederlandse zwaargewichten als Tjeerd P. Oosterhuis, Ellert Driessen, Michel van Schie, Giorgio Tuinfort, Triple D, Paul Williams, Francis Jules en Joia Jules die voor de groep een zeer volwassen geluid verzorgen. Nooit eerder klonk Nederlandse soul en r&b zo groots en smaakvol. TMF bekroont de groep twee keer achter elkaar met een award voor beste Nederlandse r&b-formatie in 2001 en 2002.
Het werken met Gordon beviel zo goed dat besloten wordt samen een compleet album te maken. Het wordt hun meest succesvolle plaat tot nu toe. Het album ‘Gordon & Re-Play’ behaalt in december 2003 de gouden status en is inmiddels ruim platina. In 2003 val t de groep opnieuw een TMF award ten deel, nu samen met Gordon. Ook op diens volgende project ‘Gordon & Friends’ is de groep weer in drie liedjes te horen. Re-Play kan niet genoeg benadrukken dat de samenwerking met hem zeer creatief verloopt en tot groot wederzijds genoegen. Het brengt in hen allen het beste naar boven.

Van hits is de groep tegenwoordig niet meer zo afhankelijk, er zijn optredens te over. Vanwege Re-Play’s formidabele live-reputatie wordt de groep gevraagd het voorprogramma te verzorgen voor het optreden van Destiny’s Child in een bomvol Rotterdams Ahoy’. Hun eerste grote eigen concert vindt voorjaar 2003 plaats in de afgeladen Amsterdamse Heineken Music Hall, voor een dolenthousiast publiek. De formatie wordt begeleid door een complete live-band wat tot ongekende artistieke prestaties leidt. Het vormt tevens een bijzonder waardig afscheidsfeest voor groepslid Mark Dakriet.

2004 is opnieuw een topjaar voor Re-Play. Er wordt aan de lopende band opgetreden met als onbetwist hoogtepunt een show in Suriname waar de groepsleden hun roots hebben liggen. Alwin: ‘Dat was in het Ahoy’ van Paramaribo, het Anthony Nesty stadion. Die avond verliep heel spannend want de mensen in Suriname slaan het voorprogramma liefst over, de organisatie werd al een beetje zenuwachtig. Uiteindelijk bleek het publiek gericht voor ons te komen en stonden we voor ruim 7000 uitzinnige fans.’

En nu verschijnt dus ‘Vroeger Voorbij, 10 jaar Re-Play’. Naast 12 favorieten bevat het twee speciaal voor deze compilatie opgenomen nieuwe tracks. Ik Zal Er Voor Je Zijn is weer zo’n prachtige orkestrale ballad van Tjeerd P. Oosterhuis. Het tweede, Vaag En Onberekenbaar is een heel leuk funky uitstapje in samenwerking met zanger en schrijver Alain Clark. Ook dit is weer geproduceerd door Tjeerd Oosterhuis in samenwerking met arrangeur en mixer Jean-Marc Kessely. Alwin: ‘Ik zie het als een juweeltje met 14 super mooie liedjes van Re-Play. Normaal als we een album hebben afgerond verdwijnt het bij mij voor lange tijd in de kast. Maar hier blijf ik naar luisteren. Het is zo’n mooie mix van wat we hebben gedaan de laatste tijd, ik ben er echt trots op.’ Sam: ‘Ik denk dat de fans er zeker van zullen genieten maar ook de mensen die ons nog niet zo goed kennen. Het is aan de ene kant een afsluiting maar ook een voorbode voor de toekomst.

De groep blijft het “live” in middels fantastisch zo goed doen, dat zij werden gevraagd voor het TV jubileum programma 25 jaar Beatrix en de 1e Veteranenendag in 2005. In datzelfde jaar stonden ze ook samen in één programma met Trijntje Oosterhuis en Marco Borsato in de Heinken Music Hall. In diezelfde muziektempel hadden zij in 2006 de eer om het voorprogramma van megaster Lionell Richie te mogen verzorgen.

“OP EIGEN BENEN” HET NIEUWE RE-PLAY ALBUM

Na vele jaren Sony Music, besloten Alwin Burke, Henk Waarde en Sam de Wit samen met hun nieuwe collega Mario Raadwijk in 2006 de schouders te zetten onder nieuwe platenprojecten, waarvoor zij samen met hun management Zwikker artists agency het eigen platenlabel Music Force oprichtten. De grotere artistieke vrijheid die hierdoor ontstond werd door de groep met beide handen aangepakt. Niet alleen als uitvoerende artiesten, maar ook als componisten, tekstschrijvers en (co-)producers bleken de individuele bandleden over veel meer talenten te beschikken dan ooit door de buitenwacht vermoed.
Het resultaat: een nieuw en verrassend album onder de titel “Op eigen benen” waarop het publiek kennis kan maken met de verrassend verschillende muzikale kanten van Re-Play. Diverse invalshoeken zijn door de drie componisten/tekstschrijvers van de groep gebruikt om een muzikaal zo’n breed mogelijk album te produceren. Alwin Burke en Sam de Wit zijn ieder goed voor zes stukken, terwijl Mario Raadwijk met twee nummers het album completeert.
Een ding hebben alle stukken op dit schitterende album echter gemeen, namelijk: muziek, zang- en koorwerk van zeer hoge kwaliteit, iets waar de groep zich al jaren door onderscheidt. De eerste ijzersterke maxi-single, “Alles wat ik doe”, van dit album stond 8 weken lang in de top 100 met als hoogste plaats de 23e.

De tweede single “ Wat ga je doen (Sang y’o go du)” kwam in maart 2006 uit en haalde de 49e plaats in de top 100. Re-Play en K-Liber 4 life (de nieuwe naam van K-Liber) werken op deze plaat samen.

Op 7 juli 2006 kwam de nieuwe zomersingle “Voelt zo goed” uit. Ook deze plaat haalde de top 40. De singles “Alles wat ik doe” , “Wat ga je doen (Sang y’o go du)” en “Voelt zo goed” alsmede een aantal stukken van het nieuwe album vormen samen met hun grootste hits het programma na de pauze van hun theatertour “De Trip”, terwijl voor de pauze een wervelende muzikale show de toeschouwers reeds in extase zal brengen en waarin muziek vanaf de 50er jaren tot de 90er jaren van groepen zoals The Platters, Four Tops, Tavares, Trammps, Manhattans, Temptations, Earth Wind and Fire, etc. centraal staat. De theatertour 2006/2007is door het hele land te zien en te horen en blijkt voor de theaters een meer dan welkome aanvulling te zijn in de categorie theaterconcerten, gezien de belangstelling. Re-Play doet in dit seizoen circa 20 theaters aan, waaronder het Luxor Rotterdam en het Circustheater in Scheveningen.