Drie eenvoudige woorden, waar lang over is nagedacht en die precies verwoorden waar BLØF op dit moment staat: we doen hetzelfde, we zijn wie we zijn, maar dan anders. Drie woorden die een frisse, nieuwe toon aangeven. Tegelijkertijd verwijst de titel van het tiende BLØF album naar de dood van drummer Chris Götte. Als het album in het voorjaar van 2011 verschijnt is het tien jaar geleden dat Chris door een motorongeval om het leven kwam. “Zonder hem blijft alles anders”, zegt Peter Slager van BLØF. “Hij is altijd bij ons gebleven, heeft zijn stempel op de band gedrukt en zijn invloed is onvergetelijk. Dat willen wij in ere houden.”
Toch is Alles blijft anders geen album dat in het verleden blijft hangen. Het is een nieuw begin, een vooruitblik op de jaren die nog komen. “We zijn allemaal ouder geworden, onze levens zijn veranderd, maar we voelen nog altijd dezelfde hartstocht, zijn nog steeds jonge honden. Meer dan ooit hebben we de ambitie de beste en grootste band van Nederland te zijn en te blijven. We willen nog zeker tien jaar op dit niveau door. Dit album is daarvan het begin.”
Op dit tiende album klinkt BLØF fris en jeugdig, maar ook pittig en doorleefd. Als een gitaarband, een rockband, met toetsenist Bas Kennis als volwaardige tweede gitarist. Alles blijft anders is een stevig album, met weinig ballads, maar vooral rocksongs. Het is volgens Peter Slager een optimistische, positieve en begrijpelijke plaat. Recht voor zijn raap, in zowel tekst als muziek. De twaalf liedjes zijn hoopgevend van toon en gaan over veranderingen ten goede. “We willen mensen ervan bewust maken dat dingen altijd beter kunnen. En dat hoeft niet ingewikkeld of beangstigend te zijn. We willen ze moed inspreken, lef geven.” De teksten gaan over veranderingen op het persoonlijke vlak, maar zijn soms ook een reactie op veranderingen in de maatschappij. “Er heerst zoveel angst
en cynisme, mensen missen het geloof in zichzelf, of in anderen. Liedjes als Beter, Iedere Dag, Hou vol, Hou vast en We doen wat we kunnen gaan hier tegenin. Berusting is op deze plaat ver te zoeken!” Een lied dat hier iets van afwijkt is Radio Berlijn, over de band als radiostation. “Als band zendt je zelf ook iets uit, naar je publiek en je omgeving. Je bent veel weg van huis en via de liedjes verzacht je dat leed. De nummers bieden dan troost.” De titel is een verwijzing naar de hoesfoto van Alles blijft anders, het gebouw van Radio Kootwijk, en naar de stad Berlijn, waar het album grotendeels is opgenomen en die een grote invloed op het album heeft gehad.
Alles blijf anders is opnieuw ver van huis tot stand gekomen, in afzondering van familie en vrienden. Volgens BLØF essentieel, om tot een doorleefd resultaat te komen. De band koos voor de Hansa Tonstudios in Berlijn vanwege de rijke historie. David Bowie, Depeche Mode, REM, Snow Patrol en U2 namen er eerder op. Voor een band als BLØF, die wortelt in de rocktraditie, was het bijna heilig om aan dezelfde mengtafel te zitten als waarop Achtung Baby is gemaakt. Werken in een studio met een dergelijke geschiedenis levert ontzag, plezier, inspiratie, bewondering en verwondering op, die ongemerkt in de plaat kruipen en mede de geest van het album bepalen.
Ook Berlijn zelf was een inspiratiebron. Al was er weinig tijd om de stad te zien en te beleven, de energie van Berlijn was voelbaar in de studio. Met haar ontspannen,
vernieuwende, energieke en frisse sfeer kan Berlijn concurreren met wereldsteden als Londen en New York. “Berlijn staat eigenlijk symbool voor ons. De geschiedenis van Berlijn is gestopt in 1945 en de stad is vervolgens opnieuw uitgevonden. Wij hebben onszelf met Oktober en April bewust ontmanteld als rockband, en vanaf de basis weer opgebouwd, tot een soort BLØF 2.0.”
Bij een nieuwe, frisse sound hoort een nieuwe vormgeving. Fotograaf en ontwerper Anton Corbijn kreeg de vrije hand in het artwork voor Alles blijft anders. Zijn ideeën bleken naadloos aan te sluiten bij wat BLØF met dit album wil laten zien en horen. Niet toevallig heeft BLØF nu, voor het eerst sinds hun tweede album Helder (1997), een nieuw logo, ontworpen door Corbijn. Een logo dat de nieuw ingeslagen weg onderstreept. Ook Corbijn hechtte veel waarde aan een ander, beter passend beeldmerk. Hij voegde letterlijk zijn handtekening toe aan het album, door het logo en de songtitels op de achterkant in zijn eigen handschrift op te tekenen.
Met Alles blijft anders is BLØF in haar tweede jeugd beland. “Meer dan ooit verheugen wij ons erop dit album op het podium ten gehore te brengen. Stuk voor stuk energieke nummers die het live heel goed zullen doen.”